En stövarjägares liv

Alla inlägg den 31 mars 2010

Av stovarjagaren - 31 mars 2010 15:32

God eftermiddag, efter en stressig förmiddag så ser jag fram emot kvällens packning inför årets fjällresa. Jag och mina kära kompisar åker iväg upp till fjälls för några dagars festligheter. I år följer även min kära bror med det ska bli väldigt roligt. Lär dock inte bli någon hälsoresa känner jag på mig, Men det ska bli skönt ändå.


En unik studie av björnens inverkan på rennäringen har nu inletts i norrbotten. Forskare ska kartlägga hur mycket ren björnen äter. När jag för några helger sedan pratade med en same så sade han att björnen gjorde mest inverkan av alla rovdjur. När den vaknar är den hungrig och många renkalvar går åt för att mätta en björn.


Läs mer här



Det säger väll sig själv att under våren så äter ju inte björnen bär utan den lever av as och bytesdjur. Pengar på rovdjur verkar finnas vart fall, istället för att lägga pengar på forskning kan man ju kanske skjuta av 2000 björnar så skulle rennäringen slippa bidrag och antalet björnar skulle ligga på den nivå som regeringen satt.


Vår kung har åter igen uttalat sig om vargjakten, han ställer sig fortfarande positiv till jakten. Han säger ” – Jag anser att vargen hör hemma i den svenska naturen, men det bör ske på vissa villkor. Det är bra med en begränsad avskjutning och vi måste också ha en genetisk stark vargstam. Rovdjur som blir tama är inte särskilt bra att ha i naturen”


Efter årets jakt på varg så blev många jägare hotat till livet, nu kan dom länsstyrelser som lämnat ut identiteten på vargjägarna bli JO-anmälda. Eftersom många jägare hotats till livet vill jägarorganisationerna ha sekretess på de som deltagit i den LAGLIGA jakten.

Läs mer här


Ja nu ska man ut och rasta stövaren, hoppas alla får en trevlig påsk.

        

Presentation

Omröstning

Nu går vi in på den andra halvan av jaktsäsongen. Vad tycker ni om det?
 Jagar hellre vitharar på barmark
 Har/rävjakt ska bedrivas på snö
 Vi får sällan snö där jag bor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards