En stövarjägares liv

Alla inlägg under juni 2011

Av stovarjagaren - 28 juni 2011 10:46

 Hej.

 

Ja då var midsommar avklarad och vi går mot ljusare tider. Ca sju veckor kvar till första släpp, man börjar bli ganska sugen på att fara ut med valpen. Att jaga in en hund måste vara det mest roligaste man kan göra. Man går igenom så många olika faser. Antingen så sitter man bara och småler eller så sliter man av sig håret i ilska. Men det är ju de som är de roliga med ung hundar, man vet som inte vad som kommer att hända.

 

Nu har jag också börjat boka in hela höstens jakt. Det blir en resa igenom hela norra Sverige första delen av september och i slutet av september och in i halva oktober så kommer jag vara på hemmaplan här i Västerbotten. Ska bli kul att få jaga på lite nya marker i höst.

 

På torsdag så kommer min äldre hund få ett P-Chip insatt så jag kan få lugn och ro hemma. Det börjar bli ganska jobbigt att ha det som jag har i en lägenhet. Hade jag haft hundgård så hade allt varit mycket enklare. De är synd om både Traj och Nosler, hundar är ju hundar och de går ju bara på sin instinkt. Men jag hoppas och ber till gud att det ska bli bättre efter sprutan. Enligt tips från andra som gjort samma sak så ska det förhoppningsvis bli bra.

 

// jerry

  Här är Traj Förra året vid denna tid

Av stovarjagaren - 22 juni 2011 09:23

Tjena,


Detta inlägg tillägnar jag Lassebos Diva. Hon lämnade jordelivet igår och driver hare i hundhimmeln idag. Diva är farmor till min Traj och de han träffas några gånger innan hon gick bort. Själv så har jag haft en del roliga dagar med henne i skogen. Hon var verkligen en drevsäker hund med ett härligt skall. Sen var hon helt otrolig på att komma på inkallning. Spelade ingen roll om hon låg precis bakom haren, hon kom när Björn ropade in hon. Det var synd att Diva stördes av en hälta på frambogen, hade hon inte haft den så kanske hon fortfarande skulle kunna jaga. Diva han få en kull med valpar som visat att nedärvningen i Diva är unik. Nu får jag och Traj bära vidare fanan och fortsätta i Lassebos Divas spår.


// Jerry och Traj

Traj och Diva

Foto: Björn Berg



Här Driver diva

Film: Björn Berg

Av stovarjagaren - 19 juni 2011 17:28

Hej söndag,


Nu så har hundgården börjat ta form. Mäta, såga, klippa, måla och spika det är mycket som ska göras innan hundgården står färdig. Jag trodde den skulle stå klar innan midsommar, men det kommer den förmodligen inte göra om inte vi gör ett ryck i veckan och far ut och gör de sista delarna klara.

Helgen har annars varit väldigt lugn bara slappat och byggt hundgård. Passade på att ta en massa bilder som ni kan se längre ner på sidan.


Näe, nu blir det att fara hem och göra pizza och kanske se en film innan helgen tar slut. Kan bli en trevlig kväll!!


Må Gott,


           

                                               

Av stovarjagaren - 15 juni 2011 13:58

 

God dag,


Så då börjar man återhämta sig efter en fullspäckad helg. Först på fredagen hade vi avslutnings middag för en nybliven pensionär. Sen på lördagen så tog jag mig en tur ner till metropolen Resele på Västernorrlands Stövarklubbs sommarfest. Som vanligt med min tur så gick ju min bil sönder innan jag ens kommit ut ur Umeå och min egen parkering. Även fast min far är otroligt bra med bilar så kunde han inte trolla fram delar som behövdes för att laga den. Men som tur var så är min far väldigt snäll och lånade ut hans bil så jag kunde börja min resa ner till söder.


Det var nog tur att jag fick låna hans bil för det var väldigt varmt. Min bil har ju tyvärr ingen annan AC mer än nervevade rutor. Det tog cirka 3 timmar att köra ner och jag kom precis lagom till festens start. Det var en väldigt trevlig tillställning och vi gick inte hem fören kl 03.00 Som tur var så var det ett underbart väder från början till slut. Dagen efter vakna vi upp till regn och åska så vi prickade in rätt dag. Mycket nytt och gammalt folk fick man träffa. Och det är väldigt trevligt att se så många stövarägare på ett och samma ställe och att man har kul ihop även utanför jakten. Nu planerar vi en liknande fest här i Västerbotten. De är jätte viktigt att något sånt här anordnas för medlemmarna för det stärker en som klubb när man får en bra sammanhållning.


Nu i helgen väntas fortsatt arbete med hundgården och jag hoppas den ska bli klar innan söndagens slut. Och självklart så kommer nog grillen fram om vädret tillåter och kanske en kall efter man slitigt med bygget.


Allt för denna gång, ha det gött

 

Traj är lite trött, han fick vara i stugan när husse var på fest!

Av stovarjagaren - 9 juni 2011 13:24

Tjena,

Så då har man äntligen tagit rast i den heta försommar värmen. Det är helt sjukt varmt och man vill helst inte jobba en sådan här dag. Men jobba måste man göra för att kunna leva så det är inte så mycket man kan göra åt saken.


Nu så har arbetet med hundgården i stugan tagit fart, i helgen så var vi och gjorde grunden till gården och den kommer med all säkerhet bli kanon fin. Tur man har en händig far som ställer upp när det behövs. För en hund gård måste verkligen till nu när man har två hundar. Det blir annars lite svårt att vara i stugan om man är en massa folk. Förmodligen kommer hundgården bli klar inom kort. Det var förövrigt väldigt skönt med en lång ledighet.


Nu i helgen så lämnar jag länet och beger mig till Hendrik och västernorrlands stövarklubbs sommar fest. Sånt uppskattas från min sida att man ställer till med kalas och få träffa sötvarägare. Lär ju bli en hel del jakt snack.


Det var allt för denna gång, lägger upp lite bilder från förra helgen. Nu åter ut i arbete och värmen.

               

Presentation

Omröstning

Nu går vi in på den andra halvan av jaktsäsongen. Vad tycker ni om det?
 Jagar hellre vitharar på barmark
 Har/rävjakt ska bedrivas på snö
 Vi får sällan snö där jag bor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards