En stövarjägares liv

Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Amen...

Av stovarjagaren - 18 maj 2009 13:07

Detta mina vänner är en skåning som aktivt strävar efter en stor stamm av rovdjur i sverige, kan bara säga att i skåne är rovdjursstammen ganska gles, och han har glädjeligen sagt i ett forum på internet att han gärna vill ha flera revir av varg,björn och lo. skulle nån vara villig att hjälpa till att flytta ner lite djur till skåne?


sen har han varit med och startat ett uppror på internet, INGEN JAKT PÅ VARG. han har med hjälp från olika EU länder fått ihop några tusen namnunderskrifter. detta visar att det kanske inte finns så många som SRF och SNF hänvisar till. " majoriteten av landsbygdens befolkningen vill ha varg, låt inte jägarnas särintresse förstöra för våran avel av rovdjur"


Prisa denna skara människor för deras underbara tro om en natur som sköter sig själv, och att vi människor ska uttryma glesbygden för att ge plats åt rovdjuren...


http://www.vargar.se/index2-sve.html

 
 
Gubbfan

Gubbfan

18 maj 2009 14:14

Nja, det här med jakt på rovdjur är ett svårt kapitel.
Om alla rovdjursvänner i städerna accepterade vargflockar bland kåkarna, så förstod jag dem kanske. Tror att en hungrig vargflock på Helgeandsholmen eller runt Rosenbad kanske skulle göra nytta för sig. Men ett rovdjur är ett rovdjur. Särskillt farligt tror jag att det kan vara med flockdjur typ varg. Jag tror ingen hundvän eller annan skulle gilla flockar av andra vilda hundar.
Sedan tycker jag förståss att det var ett dj...a sätt av jägarna att skjuta de lodjur vi har i mina trakter. Resultatet är ju bara att dessa f........e rådjur breder ut sig.
Har inte råd med nya fruktträd efter rådjurens härjningar.
Tror att en lodjurshona med några fjolårsungar sätter i sig ett rådjur om dan och det får de gärna för mig.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
jerry

jerry

19 maj 2009 11:12

Skillnaden mellan lo djur och rådjur är ju att rådjuren kan du jaga hela hösten, plus att det är fri licens om det är gott om dom. så ut och panga lite rådjur så kommer nog dina problem att minska. djuren ska hållas på en lagom nivå och dom ska hålla sig i skogen inte bland husen....

http://finnstovarn.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

20 maj 2009 10:26

Nja, det blir inte så lätt när jag bor mitt i skogen. Dessutom äter de fruktträden på vintern när det är en massa snö. Då får jag väl inte jaga dem? Därtill kommer problemet med markägarna runt omkring. De vill inte ha en farlig gubbe med bössa lös på markerna.
Dessutom vill de säkert ha rejäl ersättning för jaktarrende eller liknande. Sedan är det ett elände att gräva ned resterna när det är mer än en halv meter tjäle.
Dessutom jagar lodjuren mycket tystare och bättre än en gammal gubbe med nedsatt syn.
Men jag vidhåller fortfarande att en vargflock skulle göra sig fint nere i Fjollträsk och kanske i Malmö och i Göteborg.

P.S Du glömmer väl inte att rösta i EU-valet?
Om inte annat så proteströsta!

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
jerry

jerry

20 maj 2009 16:35

ja är du inte markägare blir det ju svårt att få skjuta nått rådjur. kanske om det är på din tomt. kolla med nån jurist på några av våra förbund dom har bra koll på det...

här är tiderna på jakten på rådjur. är ju lite olika tider på grund av snö förhållanderna i landet. http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Default.asp

har du bara jägarexamen eller licens och är fullt frisk, varför ska du då inte få jaga?
men det är ju bra att avstå om du har dålig syn. men man får ju ha glasögon=)

ja, så länge besluten om rovdjur tas långt från dom berörda så kommer aldrig rovdjuren att bli accepterad av majoriteten på landsbygden. du kommer nog se att ju större stammar vi kommer få av rovdjur så kommer dom sprida sig längre söderut. först då kommer det bli liv i luckan. det är därför NV beslutar om snabba skyddsjakter när något stort rovdjur närmar sig storstaden.

kolla vad jag nog kommer rösta på i eu valet har skvivit om det på bloggen.

http://finnstovarn.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gubbfan

20 maj 2009 18:49

Som du nog förstått håller jag med dig om att vi måste hålla ned stammen av rovdjur. Min ilska över lodjursjakt var synnerligen egoistisk och sprungen ur ren snålhet och även ilska över att jag glömde nät kring nysatta fruktträd. Sedan är det en annan sak att jag inte gillar någon typ av hunddjur. Jag litar inte på dem, vare sig det är tamhundar eller vilda diton. Och vargen är en hund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stovarjagaren - 3 april 2013 10:10


    Jag erhöll idag tidningen Jägaren och upptäckte att allt går framåt och allt förändras i vår värld. Förr såg en varg ut som en varg men numera får den se ut hur som helst. Pärmbilden på det i dag erhållna exemplaret av Jägaren visar nämligen...

Av stovarjagaren - 8 februari 2013 11:31


  Hej, Som ni ser så har inte mina inlägg duggat tätt den senaste tiden. De beror på att tiden och orken inte räcker till. På jaktfronten har de inte hänt så mycket. Jakten är i stort sett över. Snön och skare sätter stopp för all jakt med ...

Av stovarjagaren - 25 januari 2013 13:19


  Hej, I helgen kommer det att hållas ett unghund-SM för Hamiltonstövare att genomföras. Hittills är det 60 hundar anmälda. Villkor för deltagande: Hunden (Hamiltonstövaren) får ej ha fyllt 4 år den dagen som provet genomförs. Pr...

Av stovarjagaren - 17 januari 2013 13:07


  (En extremt viktig varg i Sverige, men på andra sidan östersjön kallas dom hybrider)   Då får alltså den extremt viktiga ”varg” tiken leva kvar ett tag till. Förvaltningsrätten i STOCKHOLM tog beslutet idag att skyddsjakten på gu...

Av stovarjagaren - 14 januari 2013 10:25

  Hej,   När man har en bit att köra till sin jaktmark så är det svårt att avgöra hur vädret ser ut dit man ska. De blir som svårt att planera om man verkligen ska fara ut eller inte. I lördags var det en sån dag som gjorde att man tvekade. Fö...

Presentation

Omröstning

Nu går vi in på den andra halvan av jaktsäsongen. Vad tycker ni om det?
 Jagar hellre vitharar på barmark
 Har/rävjakt ska bedrivas på snö
 Vi får sällan snö där jag bor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards